وب سایت

قیمت پایین برای تبلیغات، در هوش مصنوعی

سپردن تبلیغات به شرکت‌های تبلیغاتی معمولاً فرایندی دشوار و پرهزینه است. اکنون اما با ورود هوش مصنوعی به این حوزه، هر روز برندهای بیشتری از آن برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

آژانس‌های تبلیغاتی بزرگی مانند WPP و شرکت‌های چندملیتی مانند یونیلیور، برای کاهش هزینه‌های بازاریابی و درعین‌حال داشتن تبلیغات بیشتر، به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند. مدیرعامل WPP می‌گوید که صرفه‌جویی در هزینه و وقت با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر شود.

اخیراً یکی از آگهی‌های برند کادبری در هند، با استفاده از هوش مصنوعی، ویدیویی از «شاهرخ خان»، بازیگر بالیوود، ساخته است. شاهرخ خان در این ویدیو عابران پیاده را به خرید از فروشگاه‌های این برند دعوت می‌کند.

از طرف دیگر،‌ برند یونیلیور با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی هوش مصنوعی، برای یکی از محصولات شامپوی خود سناریوی تبلیغاتی ترغیب‌کننده‌ای نوشته است.

اما حالا که برندهای بیشتری به‌دنبال استفاده از هوش مصنوعی در صنعت تبلیغات هستند، آیا این شرکت‌ها باید به مردم اطلاع دهند که تبلیغات مربوط به محصولشان با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است؟

واترمارک محصولاتی که با هوش مصنوعی تولید می‌شوند

شرکت‌های بزرگ هوش مصنوعی قراردادی را با کاخ سفید امضا کرده‌اند که مفاد آن در مورد واترمارکینگ برای برچسب‌گذاری روی آثاری است که با ابزارهای هوش مصنوعی تولید شده‌اند. درواقع تبلیغاتی که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند، می‌توان تحت این قرارداد و قوانین مربوط به آن قرار داد.

«کن سیکلز»، مدیر محصول شرکت واترمارک دیجیتال Digimarc، عقیده دارد که باید سیاست‌های استانداردی برای برچسب‌گذاری یا همان واترمارک محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی وجود داشته باشد. او می‌گوید محتوای بازاریابی از نظر فنی، محتوای اصلی هوش مصنوعی بوده و مفهوم آن در اینجا بسیار مهم است؛ درنتیجه واترمارک این محتوا، تصمیمی منطقی است که باید خط‌مشی استاندارد برای آن در نظر گرفت.

هوش مصنوعی، ابزاری برای تبلیغ‌نویسی

بازاریابی و تبلیغات بخشی از تأثیر هوش مصنوعی روی مخاطبان این حوزه است که از مدل‌های زبانی برای نوشتن متن‌های تبلیغاتی‌ (کپی‌ها یا همان کلمات موجود در یک آگهی که شما را متقاعد می‌کند همان فنجان قهوه‌ای را بخرید که سلبریتی موردعلاقه‌تان در دست دارد) استفاده می‌کردند.

در سال ۲۰۲۲ و پس از اینکه گزارش شد شرکت «جاسپر» توانسته است ۱۲۵ میلیون دلار در بودجه خود صرفه‌جویی کند، ابزار کپی‌نویسی هوش مصنوعی این شرکت به یکی از محبوب‌ترین ابزارها در دنیای فناوری تبدیل شد. بعد از آن برندهای آنلاین نیز شروع به امتحان هوش مصنوعی کردند.

درنهایت شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در تبلیغات خود استفاده می‌کنند، به رویترز اعلام کرده‌اند که هنوز نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا تبلیغات آن‌ها (که با هوش مصنوعی تولید شده‌اند) می‌توانند درعین‌حال که با هوش مصنوعی کار می‌کنند، توسط قوانین کپی‌رایت محافظت شوند و خطرات امنیتی را پشت‌سر بگذارند یا خیر، دارند.