وب سایت

عربستان و امارات هم وارد رقابت برای تراشه‌های هوش مصنوعی شدند

شرکت‌های بزرگ فناوری در سراسر دنیا در رقابتی سنگین بر سر خرید تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا قرار دارند. حالا عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم به جدیدترین بازیگرانی تبدیل شده‌اند که برای خرید محصولات انویدیا باید با کسانی مثل ایلان ماسک و غول‌های فناوری چین رقابت می‌کنند. این رقابت می‌تواند کمبود تراشه را در بازار تشدید کند و قیمت این محصولات را بالاتر ببرد.

در وضعیتی که ایلان ماسک با X.ai و شرکت‌های مختلف در چین درحال خرید شمار بالایی از تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا هستند، حالا به‌نظر می‌رسد که عربستان سعودی و امارات هم می‌خواهند هزاران پردازشگر گرافیکی از انویدیا بخرند و در حوزه هوش مصنوعی قد علم کنند.

فایننشال تایمز می‌گوید عربستان تاکنون حداقل ۳۰۰۰ تراشه انویدیا H100 را با قیمت واحد ۴۰ هزار دلاری خریداری کرده و امارات نیز سفارش خرید مجموعه‌ای از پردازنده‌های نیمه‌رسانا برای تولید مدل‌های زبانی بزرگ را به ثبت رسانده است.

تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا کمیاب‌تر از همیشه شده‌اند

ولی این دو کشور خاورمیانه‌ای در این مسیر کار چندان آسانی نخواهند داشت، چون با بازیگران بزرگی روبه‌رو هستند. فایننشال تایمز هفته گذشته در گزارشی گفته بود که چهار شرکت بزرگ چینی ازجمله علی‌بابا و بایت‌دنس، مالک تیک‌تاک، سفارش خرید تراشه‌هایی به ارزش ۵ میلیارد دلار را ثبت کرده‌اند. این سفارشات بزرگ در شرایطی ثبت شده‌اند که نگرانی‌هایی درباره محدودسازی دسترسی چینی‌ها به فناوری‌های آمریکایی مطرح است.

سفارشات عربستان و امارات نشان می‌دهد که انویدیا احتمالاً نمی‌تواند به‌قدر کافی تراشه هوش مصنوعی تولید کند که پاسخگوی نیاز بازار باشد. نشریه بیزنس اینسایدر در ماه ژوئن در گزارشی گفته بود که این شرکت همین حالا هم در تأمین سفارشات خود دچار مشکل شده است.

بااین‌حال، این تقاضای سرسام‌آور برای محصولات انویدیا موجب سه‌برابر شدن قیمت سهام این شرکت در سال جاری میلادی شده است. انویدیا در سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را از نظر شاخص S&P500 داشته و ارزش بازار آن به بیش از ۱ تریلیون دلار رسیده است.