وب سایت

شاهکارهای رضوانی موتور

موفقیت ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند یا افراد ایرانی‌الاصل که ساکن کشورهای خارجی هستند، مساله جدیدی نیست و مثال‌های بسیاری را می‌توان در این حوزه ذکر کرد. شرکت خودروسازی رضوانی نیز توسط یکی از مشهورترین افراد ایرانی‌الاصل در ایالات متحده بنیان‌گذاری شده است و با عرضه خودروهای لوکس، شهرت مناسبی را برای خود دست‌وپا کرده است. از همین رو امروز در این مقاله نگاهی به خودروهای رضوانی و شاهکارهای رضوانی موتورز مثل رضوانی تانک می‌اندازیم.

 

شرکت خودروسازی رضوانی، (Rezvani Motors) در طول حیات کوتاه‌مدت خود، محصولات تحسین‌برانگیزی را روانه بازار کرده است که هر کدام، مشخصات منحصربه‌فردی را در خود گنجانده‌اند. شاید بتوان تمامی این موفقیت را به کارآفرین ایرانی-آمریکایی و بنیان‌گذار این شرکت، یعنی فریس رضوانی و مهارت مدیریت وی مربوط بدانیم. در این نوشتار، نگاهی به جذاب‌ترین خودروهای رضوانی خواهیم داشت و ویژگی‌های این خودروها را بررسی خواهیم کرد. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری از ماجراجویی‌های فریس رضوانی و شرکت خودروسازی او به دست آورید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

رضوانی هرکول ۶*۶ (Rezvani Hercules 6×۶)

رضوانی هرکول، جدیدترین محصول شرکت رضوانی موتورز است که به‌تازگی معرفی شده است. این خودرو پس از مرسدس بنز AMG G63، ولوسی رپتور فورد و رم ماموت ۶*۶ به بازار عرضه شده است تا تنوع پیکاپ‌های شش‌چرخ موجود در بازار جهانی را افزایش دهد.

رضوانی هرکول به معنای واقعی، یک هیولا است و ابعاد بزرگ این خودرو در نگاه اول جلب توجه می‌کند. الگوی به‌کاررفته در طراحی رضوانی هرکول، کاملا مشابه رضوانی تانک است؛ اما برای جلب توجه بیشتر، از رینگ‌های نارنجی‌رنگ در این خودرو استفاده شده است. کابین رضوانی هرکول نیز با نگاهی به محصولات جیپ ساخته شده است و حد متعادلی از لوکس و کاربردی‌بودن را در کنار یکدیگر ارائه می‌دهد.

برای آن‌که مشتریان خودروهای رضوانی تجربه مناسبی از سواری هرکول داشته باشند، صندلی‌ها با روکش چرم ناپا تزئین شده‌اند. علاوه‌برآن، ۱۰ سبک متفاوت برای طراحی صندلی‌ها در نظر گرفته شده است که مشتری به دلخواه خود می‌تواند یکی از آن‌ها را برگزیند. همانند صندلی‌ها، گزینه‌های مختلفی برای پیشرانه نیز در نظر گرفته شده است. مشتریان می‌توانند از بین سه پیشرانه شش‌سیلندر Pentastar، هشت‌سیلندر HEMI‌ و هشت‌سیلندر سوپرشارژر، یکی را برای رضوانی هرکول انتخاب کنند.

 

پیشرانه شش‌سیلندر خورجینی Pentastar با ۳٫۶ لیتر حجم ضعیف‌ترین موتور قابل انتخاب است و ۲۸۵ اسب‌بخار قدرت ارائه می‌‌دهد. پیشرانه بعدی موتور ۶٫۴ لیتری V8 HEMI‌ ساخت فیات کرایسلر است که حداکثر ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. در نهایت بهترین گزینه پیشرانه هشت سیلندر هفت لیتری سوپرشارژر است که رقم فوق العاده ۱۳۰۰ اسب‌بخار را به تولید می‌رساند.

رضوانی هرکول به طیف وسیعی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است اما علاوه برآن‌ها تجهیزات جالبی نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده‌اند. برای مثال هرکول به سیستم محافظت در برابر امواج الکترومغناطیسی، چراغ‌های قدرتمند کورکن یا سیستم دید در شب با دوربین‌های حرارتی مجهز است.

رضوانی هرکول با این مشخصات و امکانات، قطعا خودروی ارزانی نیست و برای خرید تیپ پایه آن باید مبلغی در حدود ۲۲۵ هزار دلار را بپردازید، مبلغی که با پرداخت آن می‌توانید سه خودرو معمولی را خریداری کنید. برای خرید نسخه‌های نظامی با تجهیزات ویژه نیز بایستی صد هزار دلار بیشتر پرداخت کنید اما این بار رضوانی هرکول در مقایسه با محصولات دیگر خودروسازان در این محدوده ارزشمند به نظر می‌رسد. رضوانی هرکول قطعا برای عموم مردم ساخته نشده اما خودرویی جذاب است که هر شخصی از مشاهده آن لذت خواهد برد.

رضوانی تانک (Rezvani Tank)، شاهکار رضوانی موتورز

 

سال ۲۰۱۸ بود که رضوانی موتورز با معرفی یک شاسی بلند فوق لوکس به نام تانک، تمامی توجهات جهان را به سمت خود جلب کرد. سال ۲۰۱۹ نیز این شرکت نسخه بروزرسانی شده از این شاسی بلند یعنی رضوانی تانک X‌ را به بازار عرضه کرد که از موتوری قوی‌تر سود می‌برد.

رضوانی تانک براساس جیپ رانگلر ساخته شده و از بدنه‌ای فولادی بهره‌مند است، با این حال سیستم تعلیق اسپرت‌تری دارد و البته امکانات موجود در آن نیز لوکس هستند. پیشرانه نصب شده بر روی رضوانی تانک ایکس یک موتور V8‌ سوپرشارژر به حجم ۶٫۲ لیتر است که حداکثر ۷۰۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند.

نسخه‌های استاندارد رضوانی تانک نیز از موتور ۶٫۴ لیتری Hemi V8 استفاده می‌کنند که حداکثر ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت تحویل می‌دهد. با این وجود پس از عرضه نسخه تانک ایکس که به پیشرانه مشترک با دوج چلنجر هلکت مجهز بود، کمتر کسی به نسخه استاندارد توجه می‌کند. البته برای خرید این نسخه وجه بیشتری نیز باید پرداخت و کمتر کسی است که ۳۴۹ هزار دلار برای خرید یک شاسی بلند خشن و عضلانی در جیب داشته باشد.

 

چراغ‌های باریک، درهای برجسته و گلگیرهای عضلانی المان‌های اصلی طراحی رضوانی تانک هستند. تنها وجه تشبیه رضوانی تانک و جیپ رنگلر، شیشه جلوی این خودرو است که البته توجه چندانی را به خود جلب نمی‌کند. فضای داخلی رضوانی تانک نیز زیبا و تاثیرگذار طراحی شده هرچند به اندازه نمای خارجی خشن و عضلانی به نظر نمی‌رسد.

رضوانی برای فضای داخلی تانک از چرم قرمز رنگ یا چرم جیر استفاده کرده که هر دو مورد در تزریق حس لوکس بودن به کابین موفق عمل کرده‌اند. سیستم چند‌رسانه‌ای رضوانی تانک نیز به نمایشگر ۷٫۹ اینچی مجهز است و سیستم هدآپ دیسپلی به شما کمک می‌کند تا بدون آن‌که از مسیر روبرو غافل شوید، تمامی حالات خودرو را تحت نظر داشته باشید. با توجه به آن‌که رضوانی تانک براساس جیپ رنگلر ساخته شده، جای تعجبی نیست که فضای داخلی این دو خودرو مشابه یکدیگر است.

رضوانی تانک در حقیقت کوهی است که بر چهارچرخ سوار شده و کمتر کسی است که به این خودرو علاقمند نباشد. خوشبختانه این خودرو تاکنون فروش مناسبی را در بازه قیمتی‌اش تجربه کرده و تعداد افرادی که به این خودرو علاقه دارند، بیشتر از کسانی است که این خودرو را شایسته خرید نمی‌دانند. شاسی‌بلندهای اسپرت و لوکس زیادی در بازار وجود دارند اما رضوانی تانک با تمامی آن‌ها متفاوت است.

رضوانی آلفا (Beast Alpha)

 

پیش از آن‌که رضوانی به ساخت شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها علاقمند شود، خودروهای سوپراسپرت عمده خودروهای رضوانی را تشکیل می‌دادند. رضوانی آلفا با نام اصلی رضوانی Beast آلفا، نسخه‌ای ارتقا یافته از رضوانی بیست است که در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد و بعدها نسخه‌های دیگری همچون آلفا ایکس بلک‌برد (Beast Alpha X “Blackbird) از این خودرو به تولید رسیدند.

رضوانی آلفا و رضوانی بیست هر دو براساس آریل اتم ساخته شده‌اند، خودرویی اسپرت برای رانندگی در خیابان که شهرت قابل توجهی را از زمان عرضه تاکنون بدست آورده است. خود آریل اتم نیز براساس ترکیب یک شاسی و بدنه سبک با موتور هوندا ساخته شده و رضوانی این ترکیب را با ارتقای بیشتر در آلفا و بیست، پیاده سازی کرده است. رضوانی آلفا برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو لس آنجلس  ۲۰۱۶ رونمایی شد و بار دیگر توجه همگان را به سمت شرکت کوچک کارآفرین ایرانی-آمریکایی جلب کرد.

 

با وجود شباهت‌های بسیار بین رضوانی بیست و رضوانی آلفا، چند تفاوت بین این دو محصول نسبتا مشابه وجود دارد. نخست آن‌که رضوانی آلفا سقف متحرک به سبک تارگا (targa-style) دارد که این سقف در  بیست دیده نمی‌شود. این سقف قابل جابجایی است و رضوانی آلفا را به یک رودستر عالی تبدیل می‌کند.

دومین تفاوت به شاسی مورد استفاده در دو خودرو مربوط است. درحالی‌که رضوانی بیست براساس شاسی آریل اتم توسعه یافته، در آلفا شاهد استفاده از شاسی یک مدل لوتوس هستیم. تفاوت سوم به پیشرانه این خودروها مرتبط است، جایی‌که رضوانی به جای سوپرشارژر از توربوشارژر استفاده کرده است.

در نهایت رضوانی برای آلفا درب‌های منحصربه فردی را تدارک دیده که SideWinder نام دارند. این درها ممکن است با درب‌های کونیگزگ آگرا مشابه به نظر برسند، اما در هر صورت بی‌نظیر هستند. استفاده از این سیستم موجب شده که چهره رضوانی آلفا و رضوانی بیست از یکدیگر قابل تشخیص باشد و مشتریان متوجه شوند با خودرویی جدید روبرو شده‌اند.

زیر کاپوت رضوانی آلفا همان پیشرانه ۲٫۴ لیتری هوندا ریسینگ قرار گرفته که پیش از این خودرو در رضوانی بیست نیز مورد استفاده قرار گرفته بود. این موتور با تکیه بر توربوشارژر خود ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. جعبه دنده استاندارد در نظر گرفته شده برای رضوانی آلفا گیربکس شش سرعته دستی است، هرچند امکان انتخاب گیربکس شش سرعته اتوماتیک سکوئنشال نیز وجود دارد. تولید رضوانی آلفا تا سال ۲۰۱۸ ادامه یافت و آخرین نسخه‌های این خودرو با قیمت ۲۰۰ هزار دلار به فروش رسیدند اما اکنون می‌توان نسخه‌های کارکرده این خودرو را با قیمت ۹۵ هزار دلار خریداری کرد.

رضوانی بیست (Rezvani Beast)

رضوانی بیست یا رضوانی هیولا نخستین محصول شرکت خودروسازی رضوانی موتورز است که در سال ۲۰۱۶ میلادی روانه بازار شد. اگر متن را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که رضوانی بیست بر اساس خودرو اسپرت بریتانیایی آریل اتم ساخته شده و ویژگی‌های مشابه با آن را ارائه می‌دهد.

رضوانی بیست ظاهری به شدت دیوانه‌کننده دارد و ترکیب الگوهای مختلف طراحی را می‌توان در ظاهر این خودرو مشاهده کرد، از جمله الگوبرداری از پورشه ۹۱۸ اسپایدر یا لامبورگینی اونتادور. پیشرانه چهار سیلندر خطی هوندا ریسینگ با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار نیز توان‌بخش خودرو رضوانی است و در ۲٫۹ ثانیه هیولا را از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این پیشرانه با کد K24 شناخته می‌شود و در اوایل قرن بیست و یکم ساخته شده اما رضوانی ثابت کرد که با کمک توربوشارژر و سوپرشارژر، می‌توان قدرت فوق‌العاده‌ای را از این پیشرانه نسبتا قدیمی استخراج کرد.

 

طراحی داخلی رضوانی بیست نیز همانند ظاهر خارجی دیوانه وار و البته خاص است، به همین دلیل نمی‌توان رضوانی بیست را یک خودرو مناسب برای عامه خریداران توصیف کرد. گیربکس مورد استفاده در رضوانی بیست از نوع شش سرعته دستی است و خریداران می‌توانند گیربکس شش سرعته مرحله‌ای با پدال شیفتر را نیز برای بیست سفارش دهند. قیمت رضوانی بیست در زمان عرضه ۲۰۰ هزار دلار بود و تولید این خودرو تا سال ۲۰۱۸ ادامه یافت. همانند رضوانی آلفا، اکنون می‌توان نسخه‌های کارکرده رضوانی بیست را با قیمتی کمتر از ۱۰۰ هزار دلار خریداری کرد.

جمع‌بندی بررسی رضوانی موتورز

شکی نیست که رضوانی یکی از خودروسازان مشهور جهان در دنیای امروز است که جایگاهی هم‌سنگ با دیگر خودروسازان خاص همچون کونیگزگ پیدا کرده است. با این حال به نظر می‌رسد رضوانی نیز همانند بسیاری از خودروسازان دیگر در دام تکرار افتاده است.

این گفته که فرمول محصولی پرفروش و پرطرفدار را نباید تغییر داد، اصلی اثبات شده در دنیای بازاریابی است اما امروزه مشتریان خودرو نسبت به گذشته سخت‌گیرتر شده‌اند. از سوی دیگر با توجه به اینکه رضوانی خودروهای لوکس تولید می‌کند و خریداران این خودروها طیف اندکی از مشتریان هستند، بایستی فرمول‌های مورد استفاده را به سرعت تغییر دهد.

علاوه‌بر موارد گفته شده، سایر خودروسازان آمریکایی همچون فورد، جیپ و دوج نیز به حیطه ساخت خودروهای لوکس و قدرتمند وارد شده‌اند و با تکیه بر مزایای خود، خودروسازان خاصی همچون رضوانی را به چالش می‌کشند. خودروسازانی همچون جیپ و دوج از شبکه لجستیکی عظیمی برخوردار هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا محصولات خود را به اقصی نقاط دنیا صادر کنند در حالی‌که چنین امکانی برای رضوانی مهیا نیست؛ بنابراین رضوانی موتورز باید بیش از پیش به سمت محصولات خاص و مدرن روی بیاورد تا تمایل به خرید خودروهایش را در دل مشتریان مرفه زنده نگه دارد.

منبع: همراه مکانیک

دیدگاه‌ها (0)

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
  • امتیاز دادن به دوره فقط مخصوص خریداران محصول می باشد.