وب سایت

اسنپ ۹۰ درصد از بازار تاکسی‌های اینترنتی سهم دارد.

مدیرعامل اسنپ براساس اطلاعات منتشرشده از تپسی در کدال، ادعا می‌کند که اسنپ سهم ۹۰ درصدی از بازار تاکسی‌های اینترنتی دارد..

محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، در گفت‌وگو با پیوست با استناد به گزارش‌های مالی تپسی که در کدال منتشر می‌شود، اعلام کرده است که سهم بازار اسنپ از تاکسی‌های اینترنتی ۹۰ درصد تخمین زده می‌شود.

براساس اطلاعات درج‌شده در کدال، درآمد تپسی در ماه آذر حدود ۶۱۷ میلیارد ریال بوده است که رشد ۱۱ درصدی را درمقایسه‌با ماه قبل نشان می‌دهد. با‌توجه‌به این میزان درآمد، مدیرعامل اسنپ تخمین می‌زند که سهم اسنپ از بازار تاکسی‌های اینترنتی ۹۰ درصد است: «این سهم بازار به‌طور مقطعی و براساس استراتژی‌ مالی رقبا (طبق گزارش مالی کدال) تغییراتی ناپایدار کرده است؛ اما در‌نهایت تغییر ماندگاری در بحث سهم‌ بازار نداشتیم.»

خلج گفته است که اسنپ در ۲۶۲ شهر بزرگ و کوچک در سراسر ایران فعالیت می‌کند؛ اما ۷۵ درصد سفرهای تاکسی‌های اینترنتی فقط در ۸ استان اتفاق می‌افتد: «استان‌های تهران، البرز، اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی، قم، خوزستان و آذربایجان‌شرقی استان‌هایی هستند که نقش اصلی در سهم بازار هریک از تاکسی‌های اینترنتی ایفا می‌کنند. برای مثال، اسنپ در ۲۰ دی در تهران رکورد ۱ میلیون و ۷۱ هزار و ۶۲۸ سفر را ثبت کرده است.»

در‌اصل می‌توان نتیجه گرفت که هر‌کدام از تاکسی‌های اینترنتی فعال در کشور موفق شوند سهم عمده را در این استان‌ها ازآنِ خود کنند، می‌توانند سهم بسیار زیادی از بازار به‌دست آورند. خلج اعلام کرد که اسنپ در ۱۴ دی‌ نیز رکورد ۳ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۹۶۹ سفر را در کل کشور ثبت کرده است. طبق اعلام مدیرعامل اسنپ، تعداد سفرهای ثبت‌شده اسنپ در آذر ۱۴۰۱ نیز برابر با ۹۹ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۵۰۵ سفر بوده است.

او این میزان سفر را با سفرهای ثبت‌شده در کدال برای شرکت رقیب که در بورس پذیرفته شده، مقایسه می‌کند و نتیجه می‌گیرد که اسنپ ۹۰ درصد از بازار تاکسی‌های اینترنتی را ازآنِ خود کرده است. به‌گفته‌ی خلج، اسنپ شفافیت را ماهیت بازار رقابتی می‌داند و برخی از اطلاعات مربوط به سهم خود در بازار تاکسی‌های اینترنتی را به‌طور فصلی و سالانه منتشر می‌کند.

مدیرعامل اسنپ درباره‌ی راستی‌آزمایی اطلاعات ارائه‌شده‌ی شرکت‌ها اضافه کرد: «اطلاعاتی مانند ارزش هزینه‌های سفر در کدال مشخص است و به‌محض حضور تمامی بازیگران یک حوزه در بازار سرمایه، امکان قیاس اعداد برای مخاطبان بازار سرمایه فراهم می‌شود.» او تاکید کرد که سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را همان ۸ استان تاثیرگذار تعیین می‌کنند؛ زیرا ۷۵ درصد سفرها در آن استان‌ها اتفاق می‌افتد و میزان سفرها در سایر استان‌ها فقط می‌تواند به‌صورت مقطعی بازار را تغییر دهند.

مدیرعامل اسنپ درباره‌ی برنامه‌ی ورود به بورس اسنپ نیز گفت: «همان‌طور‌که پیش‌تر مدیرعامل ایرانسل به‌عنوان یکی از سهام‌داران اسنپ اعلام کرده است، برنامه‌ریزی برای ورود به بورس انجام شده است و اسنپ طبق خواسته‌ی سهام‌دارانش وارد بورس خواهد شد و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی و آماده‌کردن ساختارهای مورد‌نیاز برای بورس هستیم تا هنگام دریافت مجوز برای ورود به بورس، کمترین تغییرات در ساختار اتفاق بیفتد.»